zondag 17 juli 2016

Damn you Amsterdam!

Grote vakantie, zoals jullie weten werk ik zeer onregelmatig en geniet vriendlief van het bouwverlof, hij heeft het verdiend! Voor Robbe en Elien staat de vakantie ook redelijk vol, en soms moet je als koppel ook gewoon eens aan elkaar denken, toch?

Robbe was woensdag vertrokken op Akabe kamp, en ik had enkele dagen vrij in het vooruitzicht, helaas enkel woensdag, donderdag, zaterdag en zondag. Gezien verlof krijgen moeilijk gaat bij ons, hadden we dus geen plannen. We spraken voor de zomer al eens over onze jaarlijkse citytrip door te laten gaan in Amsterdam, ik hou van de stad. De sfeer, het foute, de restaurantjes (op elke hoek nen argentijn), ja de stad ligt me wel. Je kan je dan ook inbeeld hoe gelukkig ik was toen ik woensdag hoorde dat ik toch mijn verlof had! Elientje werd op pottietraining naar m'n schoonouders gebracht, en wij gingen zoals elke avond, weer te laat slapen.

Om 5u ging de wekker, en zoals elke nacht wanneer we iets leuks gepland hebben, sliep ik weer amper. Om half 5 werd ik wakker, heb ik me rustig gedoucht, en maakte ik Kristof wakker. Een lekkere tas koffie, en richting het station. Om 6.08 hadden we de P-trein naar Antwerpen. Wat een zalige verbinding! Hasselt-Diest-Heist op den Berg-Lier- en zo de 2 Antwerpens. Op nog geen uurtje zit je in Antwerpen Centraal! Daar namen we de IC naar Amsterdam en rond 10uur kwamen we aan. Ik reis graag met de trein, boekje, muziekje, en genieten. Op dat vlak heb ik als treinbegeleidster echt de ideale job! Niet dat ik tijdens het werk boekjes lees en muziek beluister, het nadeel van m'n job, is dat ik geen dutjes kan doen tijdens een lange treinreis. Anyway, lang genoeg treingetaterd, het gaat dus over Amsterdam!

Eens we aankwamen hadden we prachtig weer! Helderblauwe lucht, enkele wolkjes, leuke temperatuur, zoals een citytrip hoort te zijn dus.
Cheers to the citytrip!


We logeerden in het Amstel Botel, dat lees je goed, een hotel dat een boot is! Het vaart helaas wel niet meer, maar toch een unieke locatie. Het botel ligt op het 'Ij', waar elke dag diverse schepen varen. De kamers zijn basic, en buiten het 'movies on demand' dat ze afficheren op de boot, maar wat er niet is, is dit een ideaal hotel voor een citytrip. We betaalden 63 euro voor een nacht, wat schappelijk is om zo dicht bij het centraal station te liggen. Gezien onze visakaart vervallen was, en we dus niet via booking konden boeken, reserveerden we telefonisch. Daar is ergens iets misgelopen zodat we extra moesten betalen voor ons ontbijt. Nuja, voor 10 euro de man steek je een goed ontbijt achter je kiezen. Toch denken we volgende keer gewoon een kamer te boeken, zonder het ontbijt, dan kunnen we elders ontbijten in zo'n schattig brasserietje of ontbijtzaakje zoals de stad er vele heeft. Anyway de kamer was proper, het bed super en we hadden een heerlijk uitzicht + een queensized bed! Ik ga NIET op citytrip met m'n lief om in aparte bedden te slapen! Neh! Om tot daar te geraken, moesten we dus het 'ijveer' nemen. Een gratis veerdienst die je naar de andere kant van 'het Ij' brengt. Echt wel plezant, ik mocht van Kristof geen Titanic verwijzingen maken, of toch niet meer... Zot menneke dat hij is. Ik Titanic nabootsen op een boot? Manee, lekker romantisch nam hij me vast zoals het hoort en zette ik m'n keel open 'Neeeeaaaaaar, faaaaaaar, ... ' En toen liet hij me los, m'n 2 seconden Titanic allure waren dus voorbij. Maar genoten dat ik heb!



Eens we onze bagage hadden afgezet, kwam kristof op het idee om naar Haarlem te gaan, kennelijk is daar de befaamde Jopenkerk,

  

Voor de bierliefhebber een must om te bezoeken als je in de buurt bent. Haarlem is een tof stadje, een 20 minuutjes met de trein van Amsterdam Centraal. De gezelligheid van een grootstad en het intieme van een klein stadje. En weinig toeristen terwijl er toch veel leuke winkeltjes zijn. 
Ik heb het dan niet over de algemene ketens die je overal vindt, maar echt winkeltjes zoals ze horen, klein, gezellig en met dingetjes die je niet overal tegenkomt. Ik was te zeer onder de indruk om foto's te maken van elke leuke winkel, maar ik ben er zeker van dat Kristof nog terug wilt gaan. Anyway, de Jopenkerk dus. I'm not religious but I do like this church! Het is een echte kerk, waar een brouwerij in gevestigd is. Je leest dat goed, bier in de kerk, das zoals vloeken in de kerk, ... Je kan er ook lekker eten, iets wat zeer leuk is voor de foodie in mij. Ik koos voor een lekkere maissoep en dronk er een Bloodmoon bij. Een zurig fruitbiertje, dat het zoete van de maissoep compenseert. Mocht de Jopenkerk hun receptje willen aanpassen, ik heb een heeeeeerlijk recept voor goede maissoep! Kristof koos bitterballen, met mosterd (en ketchup gezien hij geen goede Hollander is) die ook heerlijk waren. Hij dronk daar de Populus Blond Eiken bij. (Thx Untappd voor de info Mrs_Jones !)


 Ook bezochten we er een stoffenwinkel, en een geweldige 'grote kinderenspeelgoedwinkel, nl Meneer Paprika, waar ik een mooie nexo knight voor Robbe kocht. Ik hou wel van de kleine zelfstandige, ze bieden zoveel meer zorg voor de dingen die ze verkopen, dingen zijn mooier geëtaleerd dan de standaard speelgoedwinkel, en prachtig ingepakt. 

In de Jopenkerk, vroegen we informatie naar het cafe van het Uiltje, je zou verwachten dat ze zouden zeggen 'dat weet ik niet', gezien het concurrentie zijn. Maar niets is minder waar. Wist je dat de uitbaters van het Uiltje vroeger bij Jopen gewerkt hebben? En nadien hebben ze het Uiltje opgericht? Super toch? 'Samen kunnen we elkaar sterk maken', was dan ook een uitspraak naar m'n hart. Concullega's zoals je het ook wel hoort. Helaas openen ze pas om 16u en ik had niet veel zin om van 2 dagen Amsterdam 1 dag in Haarlem door te brengen. 


In de straat van Het Uiltje heb je nog 2 tweedehandswinkeltjes, die ook de moeite zijn, maar ik ben de namen vergeten!!! En om de hoek lag een 'Scheer en Foppen' winkel, een elektronicawinkel die helaas failliet is. Ze hielden een uitverkoop, en zo kochten we een elektronische tandenborstel van de prinsessen voor Elien, borsterkopjes voor die van ons en oortjes voor m'n gsm, van Senneiser, voor nog geen 40 euro. Na een prachtige wandeling terug naar het station namen we opnieuw de trein naar Amsterdam. Je weet wel, voor onze citytrip daar verder te zetten. Wist je trouwens dat Haarlem een prachtig stationsgebouw had? 
Ik vermoed dat dit het kantoor van de stationchef was, gezien er een balkonnetje aan hangt



















Eenmaal terug in amsterdam brachten we onze bagage naar onze kamer, en trokken we de stad in.

Onze maagjes begonnen te knorren, en zo trokken we de stad in, op weg naar lekker eten. Amsterdam barst van de restaurants, maar de goede eruit pikken is moeilijk. Ik had geen zin in fastfood, en zo kwamen we uit op steak. Jawel, elke straat heeft een steakhouse. We vonden zelfs een plek waar je pizza, pasta en argentijns kon eten in 1 pand. Nee dank je, en zo kwamen we uit op een straatje waar 2 steakhouses tegenover elkaar lagen. Een modern, en een ouderwets. We kozen het laatste. Dit bleek in volle ontwikkeling te zijn, we vingen een gesprek op met de eigenaar en een interieurontwerper dus ze gaan binnekort verbouwen. Dat verklaart waarom de zetels en tafels versleten waren. Ik bestelde de steak met champignons en Kristof met peperroom. OVERHEERLIJK! In mijn saus was tomaat verwerkt, en de steak was perfect gebakken! Ook Kristof zijn steak was super, lekker mals vlees, en eerlijk geprijsd. Ik denk dat we 40 euro kwijt waren voor ons 2, wat zeker niet teveel is voor steak en een drankje per persoon. Hier kom ik zowieso nog eens terug! 


Nadien besloten we nog een mooie wandeling te doen, als als toerist horen daar de Wallen bij. Ik heb ze al enkele keren gezien, maar toch hoort het bij Amsterdam en deden we er de standaard wandeling op. Die was dan ook even snel afgelopen, veel speciaals vinden we er niet aan, wetende dat minstens de helft van de vrouwen er 'werkt' omdat ze geen andere manier vinden om uit hun uitzichtloze situatie te komen... Onderweg naar daar, passeerden we Gollem, een biercafé dat eruit ziet als eender welke andere amsterdamse bruine kroeg, en waar je verrast wordt door de kennis van de persoon die achter de toog staat. Na de Wallen besloten we naar ons botel te gaan, en te slapen na een laaaaaange nacht.

Vrijdag werden we wakker door het zonnetje, en na ons ontbijt namen we weer het veerpont naar het centrum. Ditmaal namen we een andere route, en kwamen we 'ons straatje' tegen. Wist je dat Amsterdam zich een gemeente noemt?

Op het Beursplein,is altijd veel volk te vinden, straatartiesten doen hun ding, en entertainen toeristen, de ene al wat spectalulairder dan de andere, we zagen een naakte dame die zich liet beschilderen, en een grimm reaper waar je voor een cent mee op de foto mocht. En onze aandacht werd getrokken door een slungelachtige Brit. die met veel lawaai al snel een cirkel kijklustigen lokte. Ik heb jaren bijgeklust op de kermis, en blijf van die folklore houden. Zijn eerste truuk was bewijzen dat hij door een tennisraket kon raken, en jawel, he did it! Na getover met een kristallen bal die over zijn lichaam gleed, zocht hij een assistent. De Britse slungel koos een Nederlandstalige slungel, en die stond naast mij! Ben ik blij dat ik niet uitgekozen was. Die had hij nodig voor zijn truuk met de vuurbal! Je leest het goed, hij ging een bal vuur over zijn lichaam laten glijden en rollen. De Vlaamstalige slungel mocht de vuurcup vasthouden terwijl de Britse slungel zijn ding deed.

 

Nadien besloten we dat het tocht tijd was voor CULTUUR, met nadruk op het woord CULT, en gingen we naar het Museum der Mishandeling. Ondertussen kwamen we nog een oude vestiging van een bekende Nederlandse Coffeeshop tegen. Dit is totaal anders dan de standaard flitsende coffeeshops die je net over de grens tegenkomt. 


Het museum was wel leuk om te doen, jammer dat de persoon achter de kassa er letterlijk tegen zijn goesting zat. Hij was aan het bellen, gaf ons zonder oogcontact het ticketje, inde het geld en er kon nog geen 'veel plezier' vanaf... Wetende dat Nederlanders joviale mensen zijn, was dit wel een teleurstelling. Gelukkig was het museum wel interessant en leerrlijk.

Hierna gingen we naar de Albert Cuyp Markt. In deze straat vind je ook veel stoffenwinkels, waar elke naaister wel haar ding kan vinden. Mooie prijzen, mooie dingen, lekker eten, een prachtige markt die veel variatie biedt. Het mooie weer as uiteraard een prachtige extra. 


De middag vloog voorbij, en we namen de tram naar het station. De tram is een ideaal middel om een stad als Amsterdam (euhm gemeente), te verkennen. Je betaalt 2.9 euro voor een rit van een uur. Met gevolg dat wanneer je een rit van 10 minuten nemen, en uitcheckt je nog 50 minuten hebt. KOOPJE dus! Wat mij ook opviel, ook uit vorige bezoekjes aan amsterdam, is dat mensen ook gewoon betalen. Ik tel de discussies niet meer met treinreizigers die denken dat ze voor een korte rit gratis mogen rijden. Geen discussies, niets, heerlijk. Uiteraard zullen er ook wel zwartrijders zijn, die heb je overal. Ook is Amsterdam een zeer propere stad (euhm gemeente!); en zie je er veel vuilbakken die regelmatig geleegd worden,  

Na een mooie namiddag besloten we de trein terug naar huis te nemen, eerst weer naar het botel waar we onze bagage mochten achterlaten in hun 'bagageruimte', en besloten we nog even 'eentje' te drinken in de brasserie die aan het 'Ij' ligt. namelijk de Ij-kantine. Wat je erover leest op het internet is waar, een prachtige locatie, hippe plek en de zandbak op het terras maakt het klaar om ook met kindjes naar daar te gaan. De wachttijden zijn helaas ook waar. Dit viel me op toen ze na 10 minuten pas kwamen vragen wat we wilden bestellen. Na een half uur! kregen we ons drankje pas, nadat we er om moesten vragen. Het was nochtans niet druk, en voor een zure cocktail proefde de mijne stroperig zoet. Ook vroeg ik aan de ober welke ik gekregen had, en kreeg ik een 'dat weet ik niet', als antwoord. Ik neem aan dat er geen cocktails bestaan die 'dat weet ik niet' heten, Nuja, slecht was hij ook niet. We namen onze laatste veerpont weer naar het Centraal station, en gingen weer naar ons Belgenlandje toe. 


Enkele tips om naar Amsterdam te gaan:
1. ga met het openbaar vervoer, de IC trein doet er langer over dan de Thalys, maar parking in Amsterdam is OF duur, OF onveilig. 
2. Veel hotels bieden een ontbijt aan voor een prijsje, maar je kan ook lekker ergens gaan ontbijten, er zijn plekjes genoeg. 
3. standaard in elke grootstad, pickpockets heb je overal, idem met bedelaars. Let op je spullen, geef geen geld aan bedelaars vaak werken ze samen met nog anderen die snel genoeg weten dat je een gulle gever bent.
4. Geniet ervan, het is een prachtige stad, die naast coffeeshops en prostitutie veel moois te bieden heeft.
Hopelijk hebben jullie meegenoten van de foto's en kregen jullie ook zin om deze mooie stad te bezoeken. Bij deze wil ik graag m'n schoonouders (zonder facebook) bedanken om op Elientje en Fievel te letten, zodat wij konden genieten van een minitripje in ons mooi buurland. 

Wil je m'n blog blijven volgen, doe het dan via hier.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten