zaterdag 30 juli 2016

Harry potter expo en Mini-europa

Gisteren was het woensdag, 27 juli. Lang keken we uit naar die dag, want jawel we zouden naar de Harry Potter expo gaan. Elientje mocht bij moeke en vava logeren, en wij stonden om 7uur op (jawel, op een vakantiedag!) om naar Brussel te gaan. Onze tickets waren voor het tijdslot van 11uur, en rond 10uur kwamen we in Brussel aan. Even een sigaretje roken (bah Kristof!), en zo namen we metro 6 naar de Heizel. Dit duurde ongeveer 20 minuutjes.



Rond half elf kwamen we aan, en zaken we de expo al liggen. Robbe had zoveel zenuwen, en was zo blij dat we er waren, ook Kristof en ik keken uit om weer een dagje te vertoeven in de Harry Potter magie. Robbe is in de ban van Harry Potter, nu is het wat geminderd maar bij zijn opname in KPC 2 jaar geleden zocht hij heil bij Harry. We vermoeden dat dit komt omdat Robbe zichzelf ook altijd 'anders' gevoeld heeft dan de rest, waar Harry dit ook had.



Voor ik verder ga met mijn blog, vertel ik er even bij dat we 2x naar de opname studio's in Leavesden zijn geweest, hier vind je meer informatie over de studio's zelf, dus noem ik onzelf wel wat verwend.



Na lang aanschuiven (om 10.45 stonden we in de rij, en om 11.45 konden we pas binnen) hoorden we binnen enkele keren geklap. Wat zou dit zijn? In de rij werden ook foto's gemaakt, die met een crappy bewerkingsprogramma op een harry potter achtergrond geplaatst werden. Die van ons waren niet geslaagd, bleek op het einde van de rit, en persoonlijk was ik daar wel dankbaar voor ;) Nuja, het geklap! WEERAL! Tot 3x toe werd er geapplaudisseerd, De kriebels kwamen, en jawel de mooie gouden deuren gingen open. Er stond een een man in een harry potter-stijl gewaad en sportschoenen onder, eenmaal we binnen waren, begon zijn tweetalig gekwetter, zeer amusant, een waal die zijn best doet om goed Nederlands te spreken, we waren echt onder de indruk! Aan alle verkopers in Brussel, neem een voorbeeld aan deze man! Na een korte uitleg waarin duidelijk verteld werd geen flash te gebruiken, en hijzelf zei 'ik babbel heel graag, en hoor mijn eigen irritante stem graag, dus zal ik, of mijn collega's jullie er met alle plezier de hele dag op wijzen dat flash niet toegestaan is'. Ik heb die man nu al graag! Nuja, het geklap. Het was tijd voor de sorteerhoedceremonie! Nee, niet de echte versleten babbelende hoed, maar een replica die er even versleten uitzag. Hij zocht een vrijwilliger, en jawel onze Robbe werd uitgekozen. Als echte harry potter, koos hij voor 'gryffindor', de afdeling die het meeste gekozen werd denk ik. Behendig duwde de man op een knopje achter zich, en hoorde je de sorteerhoed een persoonsbeschrijving geven, en mocht Robbe naar Gryffindor gaan. De 2 personen na ons kozen ook Gryffindor, nadien gingen we naar een andere hal, waar we even mochten wachten en gingen de deuren open. 'avancer, avancer', werd ons verteld waardoor we geen tijd hadden om een foto van de stoomtrein te nemen, jammer, want net dat wou Robbe wel zien.



De exporuimte was heel donker ingericht, en superdruk, iedereen stond daar echt op een hoopje, te snappen gezien er zoveel mogelijk in de kleine ruimte gepropt was. We werden verwelkomd door de zingende dame die toegang geeft tot het afdelingsverblijf. Op het eerste zicht zeer indrukwekkend allemaal, de kostuums stonden netjes geetaleerd, ook wanneer je de audioguide had kon je duidelijk vinden welk cijfer je moest indrukken voor meer informatie te krijgen. Ook zagen we de Mandragora of mandrake aka dekrijsplant die zeer irritant krijste wanneer je hem uit zijn warm bedje van aarde trok, hoe zoudt ge zelf zijn? Ik weet het wel hoor! Ook Mme Umbridge haar mooi kantoor, een hal gewijd aan zwerkbal, hagrid zijn hut kon je ook zien, en diverse toverbeesten waren er ook. De laatste hal was die van het bal, dat je herkent uit 'Harry potter en de vuurbeker', wederom mooie gewaden, maar belange niet zo mooi als die uit leavesden. Ook de centauren, de gigantische reuzenspin, tot de details op het gouden (bronzen) ei, het kon leavesden in de verste verte niet evenaren.


( ik geef toe, als alan rickman fan, dat ik wel een klein eerbetoon aan deze man miste)

Robbe en ik deden de audiotoer, en maakten veeeeeeeel foto's, maar kristof deed hem op een sneller tempo, op een half uur stond hij al aan de uitgang die je meteen naar de shop bracht. Nuja, de shop... De aliexpress hal is er een beter woord voor. De merchandising is schandalig duur! Ik druk me dan nog netjes uit. We zagen er sleutelhangers waar de prijs in yen opstond, die 90 yen kosten (0.82 dollar!) aan 10 euro geprijsd, een toverstaf kwam 40 euro, terwijl je die in leavesden 25 euro betaalt. Dure truien in stugge sweaterstof, tot een klein doosje snoepjes aan 10 euro! Zelfs een stomme chocolade minty kikker kostte 10 euro, en ik snap wel dat wanneer je al veel kosten moet doen om tot daar te raken (auto of trein, inkom aan 20 euro per persoon), je geen zin hebt om nog iets uit de shop te kopen.... Ook wanneer je de reviews leest online, zie je dat wij gelukkig niet de enigsten zijn met die mening...







Het was 2uur, zo snel ben je al buiten, en ik had nog geen zin om naar huis te gaan. We besloten de buurt eens te verkennen, in de buurt van het Atomium kan je leuke dingen doen. Oceade heeft veel leuke glijbanen, en een saunadeel, maar buiten Robbe, had niemand zwemgerief bij. De kinepolis is er ook, maar wij verkiezen euroscoop. Dus besloten we mini-europa te bezoeken. Jawel, je leest het goed, dit klein parkje in de schaduw van het Atomium is al even oud als jij en ik, maar toch een leuke namiddaguitstap. Onderweg naar daar kom je langs een plein met oa een quick, en andere kleine restaurantjes, gelukkig ook eerlijk geprijsd. We betaalden +- 15 euro per persoon, Robbe betaalde iets van een 11 euro. Binnengekomen stond de mascotte klaar voor een leuke foto. Ik geef eerlijk toe, ik HAAT foto's van mezelf, op elke foto zie ik er dik uit, of ligt m'n haar niet goed, zie ik er dik uit of weerspiegelt m'n bril. Ik wou een foto van Robbe maken als mooi aandenken op m'n gsm, maar in gebrekkig frans werd uitgelegd dat dit niet mocht. (wtf we hebben net +-40 euro entree betaald en jullie doen moeilijk om een foto?) en we volgenden de aangeduide wandelroute. Elk gebouw is duidelijk aangeduid wat het is, met informatie van het land, aantal inwoners, taal, hoofdstad, ... En had een pilaar met een blauwe knop op. Die blauwe knop speelde het nationaal lied af. Knap gedaan. Ook de details waren mooi afgewerkt en je had ook veel interactie met andere gebouwtjes. Je kon een arena van Spanje laten bewegen, of de mona lisa stelen per fiets. De Ariana 5 vertrok regelmatig met veel lawaai op missie, je kon water wegpompen uit de polders, en Robbe mocht zelfs op klompen lopen!



Nadien gingen we even in de quick eten, waar ook een mooie speelboot ligt voor de kindjes wiens ouders nog genieten van een maaltijd. Een klein dorpje in Brussel. Nadien besloten we terug naar de stad te gaan, je weet wel, kristof en Brewdog.... En onderweg naar de parking, zagen we een man met een doos en een balletje en volk om zich heen. Laatst was er een heruitzending van een heruitzending van Axl opgelicht op tv, en ik herkende het meteen. ook stond er veel volk om de man heen, en werd er gretig met bankbiljetten gedeeld. Een groepje Roma-zigeuners snelde ons voorbij en gingen meteen meespelen... Jawel, Balletje-balletje, regel 1 je wint nooit. Regel 2, als je wint, verlies je nog. Dat mensen hier als toerist nog intrappen blijft me this day in age verbazen, en met de hand op onze tas gingen we naar de metro.

In Brussel Zuid namen we weer de trein naar Brussel Centraal, om daar in Brewdog eentje te gaan drinken, gelukkig dat ze zo'n pubs niet overal hebben, het zou niet goed komen denk ik ;)

We sloten de dag af in Hasselt, met een frietje met enkele collega's en besloten naar huis te gaan, Robbe sliep nog voor zijn hoofd het kussen raakte, en ondanks onze teleurstelling van Harry potter, ben ik dankbaar dat Robbe het wel leuk vond.

Enkele + en -puntjes:
Harry Potter expo

+ vlot te bereiken met het openbaar vervoer
+ voor kinderen veel interactie
+ er staan enkele prachtige stukken tussen

- lang aanschuiven om uiteindelijk binnen te kunnen
- ik zou niet met de auto gaan, omdat de voor iedereen toegankelijke parking er louche uitziet.
- verschrikkelijk dure merchandising


Geen opmerkingen:

Een reactie posten