vrijdag 21 oktober 2016

Naaien: een Buff zonder bluf! + tutorial

Mijn laatste bericht dateert van 6 oktober... Neenee, je moet je geen zorgen maken, er is niets aan de hand. Ik ben gewoon terug beginnen werken, en kennelijk ontneemt me dat de tijd om te bloggen. Ohja, en die verdomde cameo! Ik heb keiveel leuke dingen gemaakt, ik ben zelfs uit m'n comfortzone geraakt, en maakte kerstkaarten. Dit jaar doen wij eraan mee! Leuke kaartjes die toch net wat meer 'ziel' in zich hebben dan de standaard van Hallmark (die wel mooier zijn), maar handgemaakt is toch uniek!

Zoals je ziet, is mijn blogonderwerp vandaag een buff, een neksjaal, voor de kindjes handig, want je trekt het over je hoofd en je krijgt het lekker warm, voor de ouders hetzelfde. Voor de naaisters onder ons, is dit een van de 'snel klaar projectjes', echt, ik ben langer beziggeweest aan stof uitkiezen dan zo'n ding ineen steken.

Voor een swap (ik heb er enkele lopen) besliste ik dit toe te voegen aan de rest van m'n handgemaakte cadeautjes. Ge kunt ook een doos vol prullaria aankopen, maar ik redeneer dat de ontvanger ook zelf naar de Action ofzo kan gaan. Dus ging ik naar m'n stoffenkamer, en plukte ik 2 restjes uit de stapel. Het nepbontje was een volledige lap die ik in de lapjeskraam van Paul en Gonneke in Maastricht kocht. Het bloemenstofje herken je nog van Elien haar rokje en de geometrische herken je nog van Robbe zijn pyjama.



Ik heb gewoon mijn hoofdomtrek genomen en 23 cm hoogte, dit is een ideale marge, gezien ik ze uit tricot en met de overlock gemaakt hebt, speelt het stof mee wanneer je het over je hoofd trekt. Sommige maken een cirkelsjaal zodanig dat je hem dubbel kunt vouwen, maar ik persoonlijk hou niet van ultradikke sjalen in m'n hals.

1. leg de stofjes met goede kanten op elkaar en lock de boven en onderkant aan elkaar zodat je een tunnel krijgt



2. Keer de tunnel om, zodat de goede kant naar buiten ligt



3. Speld de stofjes aan elkaar, lees: pels tegen pels, en tricot tegen tricot met de goede kanten tegen elkaar, je kunt tijdens het spelden het stof naar binnen duwen zodat je een zakje krijgt met de sjaal in.



4. naai, maar laat een keergat open, bij voorkeur in de pelskant, zo zie je nog minder dat m'n onzichtbare steek niet perfect is...



5. Haal de buff terug uit het keergat, et voila, hij is bijna klaar.



6. Naai het keergat toe, bevestig een mooi bedeltje en tadaaaaaaaa! Weer 2 mensen klaar voor de herfst!

Dit is een foto van de buffs die ik oa voor de kindjes gemaakt heb!

Hopelijk hebben jullie iets aan de tutorial, en ik wens jullie ook veel mooie herfstwandelingen toe!

4 opmerkingen: