woensdag 24 oktober 2018

Naaien: Velvet Roses

Uit m'n vorige blog, las je dat een naaiweekend me de kriebels voor het naaien weer terugbezorgde, en HOE!!!!

Lang verhaal kort, het wordt kouder, nachten worden langer, de zon heeft haar koffers gepakt en de blaadjes beginnen vallen... We weten dan dat de koude seizoenen voor de deur staan, en dus had Elien een jas nodig. Die ik zelf wou maken. Ik had vorig jaar een prachtig stofje gekocht, van Fiona Hewitt dat een beetje satijnig aanvoelde, en dus ideaal was voor de voering, ik had nog een berg wattine, en de wolvilt die ik ooit kocht, was blauwer in gedachten dan int echt, dus dat laatste liet ik zijn voor wat het was. Ik vond een ander mooi restje, met wat stretch, en structuur erin, en mijn facebookherinnering liet me weten dat ik dit een jaar geleden gekocht had voor 1 euro!

Je moet weten dat ik nooit eerder een jas naaide... De combinatie met dit, voering, tussenvoering, paspelzakken, en de beknopte uitleg van Ottobre, zorgden dat ik mezelf terecht wel 20 keer gevraagd heb waar ik in hemelsnaam weer aan begonnen was... Voor paspelzakken vond ik een handleiding op youtube, maar toch lukte het me niet zo vlotjes als in de video, we steken het op het feit dat ik 3 kindjes op m'n dak had in plaats van de 2 die al van mij zijn. Les 1: begin nooit aan een jas wanneer je kindjes rondlopen.

Les 2: jaag je niet op, het komt allemaal in orde. De uitleg van Ottobre is met momenten zeer onduidelijk, doe 1 stapje verkeerd en het is om zeep. De 2 bollekes en een half indicatie hadden me moeten waarschuwen. Maar zoals elke vrouw, doe ik maar deels mee met een handleiding. Na de paspelzakken, die in mijn ogen goed gelukt waren, maakte ik de kraag vast! Hoeraaaaa, het begon op een jas te lijken. En m'n hoeraaaa werd meteen een Ohneeeeee toen bij de afwerking bleek dat m'n kraag niet evenredig verdeeld was... Lap, daar dienen die kleine streepjes op het kraagje dus voor die ik een beetje negeerde... Veel foto's van tijdens het naaien heb ik niet, omdat ik niet van plan was om er een blog over te schrijven. Ik ga jullie dan ook niet feller vervelen met veel tekst, en laat de foto's voor zich spreken...

Geen automatische alt-tekst beschikbaar.Geen automatische alt-tekst beschikbaar.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, staan en schoenenAfbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen, staande mensen en schoenenAfbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, staan en schoenen
Patroon: Velvet Roses uit Ottobre
Stof: Couponnetje van de kringwinkel, wattine en Flower fairy castle van Fiona Hewitt
Paspel vond ik nog ergens, dit is fushia satijn
Knoopje en kamsnaps van de Veritas

Enne, geslaagd? Welke jassen hebben jullie voor je kinderen genaaid voor de koude dagen? Ik zou nog eentje uit softshell voor Robbe willen naaien.

2 opmerkingen:

  1. Ooooh, deze jas is zo ontzettend mooi. De kleur, de afwerking... daar mag je terecht heel fier op zijn. Geen kinderen hier, en dus ook geen kinderjassen. Ooit maakte ik een neplederen jasje, maar dat stond me voor geen meter. Ik ben dus niet geneigd om er snel een tweede te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk geworden. Ik maakte pas nog een jas voor mezelf, geen kindjes hier dus kan je ook geen inspiratie bezorgen

    BeantwoordenVerwijderen