dinsdag 21 juni 2016

Stoofvlees op zen Somers! (omdat op zen Asaro's niet echt klinkt...)

Vandaag een dagje vrij. Op zo'n dagje probeer ik het huishouden wat bij te werken, en kook ik een fatsoenlijke maaltijd. Vaak een lekker stoofpotje of een heerlijke ovenschotel.

Vandaag eten we dus lekker stoofvlees. Ik beken, als slechte Belg, staat dit pas sinds enkele jaren op de maandelijkse kooklijst. Je weet wel, een lijst met receptjes die je ooit graag zou willen maken. Het leuke ervan is, dat er zoveel smaakgevers inzitten, dat je huis lekker ruikt. Vorig jaar schreef ik het recept op voor een collega, en enkele weken geleden kreeg ik een smsje dat hij het eindelijk met zijn dochter gemaakt had, en dat het heerlijk smaakte. Neem van me aan, een gigantische boost voor m'n zelfvertrouwen. Nu zijn er veel recepten voor stoofvlees, de ene heeft het graag bitter, de ander graag zoet.

Foto van Libelle wegens gebrek van mooie serveerschaal

Gezien m'n blog vorig jaar niet zo actief was, dacht ik er vandaag eens een berichtje over te delen. Share the love!

Wat heb je nodig?
- 500 gram stoofvlees-vlees. Dit kan rund of varkens zijn.
- een lepel bloem
- een lepel boter
- 1 ui
- 1 flesje donker bier, zoals Bernardus 12 (Hé Kristof)
2 wortelen
- lepel stroop
- 1 1/2 half laurierblad
- 2 kruidnageltjes
- een snufje tijm
- 2 donkere sneden brood
- goede mosterd. Ik gebruik de zaanse uit de Albert heijn.
- enkele uren vrije tijd! (die haal ik uit een vrije dag)

Hoe maak je het? 

1. laat je vlees gewoon al op temperatuur komen, haal het enkele uren uit de frigo, dan wordt het lekker mals. Dit doe ik ook met steak.
2. leg je vlees op een snijplank, snij het in stukjes naar keuze en doe de bloem erop, draai het vlees zodat alle kanten bedekt zijn met bloem. Dit is ook voor de indikking van de saus.
3. Snij de ui en wortel in stukken,
4. Laat de boter smelten, en stoof de ui aan, als deze glazig is voeg je de worteltjes toe.
5. laat dit nog eventjes samen stoven, en voeg het vlees toe. Roer regelmatig dat niets aanbakt.
6. Als het vlees mooi bruin ziet, voeg je het flesje bier toe, en zet je het vuur op 2 zodat het gewoon blijft sudderen.
7. Dan voeg je de stroop toe, en de andere kruiden. Zoals je ziet voeg ik geen peper of zout toe, maar dat is uiteraard goesting.
8. Nu besmeer je de boterhammen met de mosterd, wees niet gierig. Soms gebruik ik ook peperkoek, maar dat had ik vandaag niet in huis.

En nu laat je de tijd haar werk doen, enkele uurtjes lekker pruttelen, en 's avonds kan je genieten van heerlijke stoverij zoals ze het zeggen. Wij eten er meestal frietjes of kroketten bij, met appelmoes.

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten