zaterdag 3 september 2016

DIY: Bathmelts en bruisballen!!!!

Badjestijd, het moment om kindjes lekker te laten ontspannen, of om als mama zelf ffkes me-time toe te kennen. Ik maak me er schuldig aan, mijn bad is soms de beste babysit. Terwijl Elien in bad speelt, sorteer ik de was uit, en roep ik regelmatig 'ben je daar nog?' om dan een 'JAAAAAA' te horen. Of gegiechel, dat kan ook natuurlijk.

Bij badjestijd horen natuurlijk badjesproducten, en wie mij kent, weet dat ik best wel verliefd ben op Lush, en wie me nog beter kent, weet dat m'n portefuille jaloers is op mijn verliefdheid. Ja, Lush is duur. Maar goed, en soms verdien je wel wat extra. Vorig jaar kreeg ik van m'n lieve collega Debora (ook into natuurdingen en we gaan wel eens sushi eten omnomnom) de tip om bathmelts te maken. Dat zijn blokjes kokosolie met een geurtje. De mogelijkheden zijn talloos. Echt, je mikt er gewoon in wat je wilt en heel je badkamer ruikt als een spa, en je huid zelf is lekker zacht. Op Youtube vind je genoeg ideetjes, en ook op Pinterest kan je er vanalles over vinden. Ik noteer het hier even, om te voorkomen dat je uren op youtube zit, want face it, een keer daarop ist letterlijk om zeep! (see what I did there?

De kokosolie maakt je huid heerlijk zacht, Robbe had in de zomer last van een droge huid, combinatie zwembad, zomer, insmeren en uuuuuuuren buiten ravotten. Vitamine V zoals papa zou zeggen.

Badbruisballen
Nodig:
100 gram bakingsoda (of sodabicarbonaat, kan je goedkoop bij 'de turk' kopen, of een andere buitelandse winkel
100 gram citroenzuur (idem als hierboven)
gesmolten kokosolie
geurolie
kleurstof
kruiden, snoepjes, hostieconfetti, suikerbloempjes, glitter, losse thee....
een spuitbusje water
Grotere vormpjes dan de bathmelts. Ik heb een muffinvorm van Tupperware gebruikt.

Meng het bicarbonaat en citroenzuur met een vork, en zorg dat alle grote korrels weg zijn.
Voeg dan voorzichtig en in kleine beetjes de gesmolten kokosolie toe. Blijf roeren en mengen.
Als alles vermengd is, kan je de druppeltjes olie toevoegen en de kleurstof.
Nu kan je vanalles toevoegen om hem nog leuker te maken; wees voorzichtig met glitter, na 2 weken kom je het nog overal tegen. Let erop, je brouwsel moet droog zijn, eens het nat is, blijft het groeien en overstromen.
Je doet daarna het brouwsel in de vormen die je uitgekozen hebt. De plantenspuit water heb je nodig om een paar keer te spuiten als je brouwsel te 'droog' geworden is om aangenaam in een vormpje te doen.
Eens ze in de vormen zitten, is het gewoon wachten, ik heb er enkele samen met bathmelts gemaakt en ze in de frigo gezet. de bruisbal die je op de foto ziet, is er eentje die ik gisteren gemaakt heb. Ik vind hem super!

Ik heb er pas enkele met glitter en eucalyptus gemaakt, de badkamer rook heerlijk, en m'n dochter vond de glitter super! Ook heb ik er enkele met verse muntthee gemaakt (3 zakjes opengescheurd en vermengd), je waant je in een kopje thee, en de munt is ook aangenaam voor je luchtwegen.



Bathmelts
Nodig:
Kokosolie (ik gebruik budgetgericht die van de action)
een lekker geurtje
eventueel wat voedingskleurstof
leuke siliconen vormpjes

Hoe maak je het?
Smelt de kokosolie in de microgolf, het moet niet heet zijn, gewoon vloeibaar.
Dan doe je er enkele druppels geurolie bij.
Dan kan je de kleurstof toevoegen. Let erop, als je de kleine potjes van de aveve gebruikt, een druppeltje kleurstof is al genoeg! Gebruik je de verdunde van de Xenos heb je best wel veel nodig. Als het mooi vermengd is, en een egale kleur/textuur heeft, kan je beginnen te gieten. Ik gebruik de hartjes van Ikea. De visjes niet meer, gezien Elien totaal hysterisch werd toen ik een visje in haar bad gooide. Ohja, nog een tip. Rode kleurstof doet in Robbe's ogen lijken alsof er een oog gemixt werd in bad... Die dankbare kindjes van mij toch! 
Hierna zet je de vormpjes in de frigo zodat ze snel opstijven, bewaar ze nadien waar het lekker koel blijft anders smelten ze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten