vrijdag 9 september 2016

Naaien: Lapjeskraam Maastricht

Maastricht, nuja, Nederland, ... Ik kom er vaak, te vaak... Pas nog naar Amsterdam, regelmatig naar de stoffenmarkt, en ik zou echt wel graag eens naar de stoffenmarkt in Utrecht gaan. OOIT!

Vorige week ben ik met een vriendin naar Maastricht gegaan, daar kom ik bijna om de 2 weken. Soms wekelijks, er moet iets serieus aan de hand zijn mocht ik een maand niet gaan... Tja, tis een hobby he, die stofjes... Toen ik pas begon te naaien, een kleine 3 jaar geleden leerde ik via het Facebookgroepje 'naaien voor vriendinnen' (zet uw dirty mind uit!!!!!) de lapjeskraam van Paul en Gonneke kennen. Ze verkopen vooral de stoffen van poppy, enkele minder bekende merken, en gewoon veel stof voor weinig poen, zoals ze het in Nederland zeggen. Zoals de naam het zelf zeg, in de vorm van lapjes. 140-140cm ongeveer. Katoen, tricot, jeans, fleece, ... Elke stof voldoet aan die afmeting voor een mooie prijs. Ik dacht dat de prijzen tussen 7 en 9.50 schommelden. Je kunt enkele ook per meter kopen, maar uit een lap krijg je veel.

Vandaag ging ik opnieuw, en ik was een beetje in de wolken, en lichtelijk in paniek. Op hun facebookpagina stond namelijk het woord 'solden'. Jaja, je leest het goed. de S O L D E N van solden zoals kindjes in het eerste leerjaar al leren. Wij mama's hebben zelfs geen school nodig om te weten dat dit interessant is. Een paar keer per jaar ruimen Paul & Gonneke hun magazijn om, en verkopen ze de restlapjes die niet verkocht raakten aan een spotprijs. 2 euro. Jaja, echt waar, je hoort me goed! 2 euro!!!! Voor een lapje! Afhankelijk van de lap die je kiest heb je uiteraard veel of weinig, maar ik nam, trok, sleurde, hield vast, en bewaakte met m'n hart en leven elk lapje dat ik leuk vond. Je moet weten, de lapjeskraam kent succes. Zeker op dagen als deze. Ik kocht enkele lappen die groot genoeg waren om rokjes voor mezelf uit te maken, ik zocht bolletjesstof voor de achterkant van een jurkje voor Elien, kocht zacht linnen voor een nazomershort, ... Voor elk van m'n 23 lappen had ik wel een bestemming. Maar als ze straks afgewerkt zijn, en mooi in m'n kast hangen, voel ik mezelf voldaan. Met een beetje geluk heb ik voor nog geen 5 euro, weer een tof rokje bij. Tja, vrouwen en shoppen he...

Wil je op de hoogte blijven van hun activiteiten op de markt, volg dan hier hun pagina, er staat ook op wanneer ze er niet zullen zijn, of wanneer het solden zijn, en ze antwoorden snel op priveberichten. Het zijn supervriendelijke mensen, en Gonneke maakt altijd de leukste tassen. Nu ga ik m'n 'buit' wassen, ze geven mooi weer, en zondag heb ik een selfish sewing-dagje ingepland met de sew naaiz madammen. Ik kijk er al naar uit!

Onze trampoline is niet vervormd, maar de panoramafoto deed raar... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten