vrijdag 12 augustus 2016

PCOS, wasda voor een beest?

Lang getwijfeld over of ik een blog hierover zou schrijven, maar na de zoveelste -totaal niet grappige- zwangerschapsmop van iemand, was ik het beu. Bij deze, we hebben 2 jaar moeten 'oefenen', bloedprikken, medicatie slikken, .... Om eindelijk in verwachting te maken van Elientje, NEE ik ben niet zwanger, en nee, het zal ook niet meer snel gebeuren.
I doubted for a while about writing a blog about this, but afters last night's "joke", I had enough off it. NOPE I'M NOT PREGNANT! After 2 years of doctor visits, medication and bloodtests.... We finally had Elien, but nope, I won't be getting prengant soon. 



Ik heb namelijk Polycystisch Ovarieel Syndroom, of PCOS om het zo kort te noemen. Wat is dit nu? Op Wikipedia vind je hier veel over terug, maar voor de personen die geen zin hebben in de lange wiki-uitleg, komt het er gewoon op neer dat mijn hormoonbalans in de war is. Waar dit aan kan liggen, niemand weet het en je kan het ook niet genezen. Er zijn meer mannelijke hormonen dan vrouwelijke in mijn bloedbaan. Dit verklaart dan ook waarom het voor ons moeilijker is om af te vallen, onze rare lichaamsbouw, en de beharing. Ik heb een berg haar, dat mag je letterlijk nemen. Op dat vlak ben ik gezegend, want het kan er ook voor zorgen dat je kaal wordt. Veel dames met pcos die ik ken, hebben kale plekken op hun hoofd.
I have PCOS. PCO-what? On Wiki you can find a lot of information about this, but to make a long story short, there is something wrong with my hormonelevels. Nobody knows where it comes from, and you can't cure it. We have more male hormones in our blood, than female. This explains why it's harder for us to lose weight, our weird bodytypes and our hair... I have a lot of hair. I count myself blessed, since other women with pcos have bald spots on their skull, or very thin hair. 

Door de verstoorde hormoonbalans (en m'n hoedje van het werk), wordt m'n haar ook sneller vet, en drogen m'n punten ook weer sneller uit. Sinds enkele weken gebruik ik een tovermiddel in mijn ogen. Ik heb al vanalles geprobeerd, dure shampoo's van bij de kapper, verzorgingen waar je 10 euro voor bijbetaalt en niks afhelpen, ... Ook heb ik redelijk veel grijze haren, door m'n dik en veel haar, vallen deze nog feller op. En ik weiger om ze te verven. Mijn shampoo's en conditioner haal ik bij Yves rocher, Dit is mijn shampoo en deze conditioner gebruik ik. M'n haar was ik 2x met een nootje shampoo, ik ben nu 6 weken thuis en ga proberen op natuurlijke wijze m'n haar te wassen en verzorgen. En de conditioner breng ik enkel aan op het onderste deel van m'n haar, vanaf waar m'n hoofd eindigt tot de punten. Ik wrijf m'n haren tegen elkaar zodat het goed vermengt, kam het met mijn vingers en vlecht het terwijl ik mezelf was en de rest van m'n rare huid verzorg. Hier komt nog een leuk blogje over met enkele receptjes. Wel zweer ik bij de zepen van Lush, op een of andere manier heb ik veel minder last van puistjes, en droge huid na een douche met hun zeep, ohja, en de badkamer ruikt heerlijk!!!!!
mijn overdosis haar! Ja, dat zijn enkele van mijn vele grijze sprieten. 
Thanks to my silly hormones (and my hat from work), my hair intends to grease up faster and the tups are kinda dry. Since a few weeks I use the products of Yves Rocher, I'm not sure if the have shops in de us, but you can google, they also have a online shop. I wash my hair twice with shampoo, and the last time I use conditioner on the ends of my hair. I knead it with my fingers, and braid my hair while I wash myself and treat my skin. I'll write another blog about how I do that, with some recipies. 

Over mijn gewicht, kan ik dagen doorgaan, doorgaans zit is relatief gewoon in m'n vel, ik heb dagen dat ik me zelfzeker voel, ik heb ook dagen dat ik de hele dag in pyjama rondslof, want jawel, de hormonen doen ook hun werk in de bovenkamer. En ik gun mezelf zo'n echte baaldagen. Er zijn dames met PCOS die een hele medicatiewinkel meeslepen, omdat ze ook zware psychologische problemen hebben, door de hormonen die door je lijf razen. Hallo levenslange puberteit! Ikzelf neem enkel metformine, en het helpt op diverse vlakken, toch voel ik me vaak raar, en onbegrepen, tja zo voelt iedereen zich zelf. Metformine is medicatie die voorgeschreven wordt door de huisarts, die je hormonen regelt en zelfs helpt met afslanken (door de hormoonregeling). Doordat het medicatie is die betrekking heeft met suikerziekte krijg je dit volledig terugbetaald, of moet je afhankelijk van je mutualiteit dus niets betalen in de apotheek. Ik heb geen diabetes, maar hiermee kan ik het op termijn wel voorkomen. In de komende 6 weken ga ik dan ook flink mijn medicatie doornemen, en routine opbouwen, want ik ben zeer slecht als het om medicatie gaat.
I can talk days about my wheight. Usually I feel fine, but I have many days when I feel like a mess and allow myself some crappy days to walk around in my jammies and watch netflix all day. There are many cysters (how we pcos-women call ourself) who carrt a pharmacy due to psychologial problems caused by the hormones rushing through your body and brain. Hello puberty all over! I only take metformin, and it helps on many levels. It tries to balance your hormones, and thanks to that you can lose weight. In Belgium you don't have to pay for it,because it's diabetes medication. I don't have diabetes, but with Metformin I can prevent it. 


Verder kan ik mijn gewicht onder controle houden door een -relatief- gezonde levenswijze. Koolhydraten zijn niet goed voor ons, die houden veel vocht vast dus probeer ik niet teveel pasta en rijst te eten. Als ik rijst eet, is het vaak in sushivariant, hoewel ik vorige week sushi met quinoa maakte en dit was ook heel lekker. En pasta, ... Er bestaat ook koolhydraatarme pasta. Aardappelen vervang ik al vaak door zoete aardappel en zo heb je nog veel dingen. Ook hier komen receptjes over. De paleo levenswijze is zeer aan te raden voor PCOS patienten, gelukkig heb ik enkele weken verlof ;)
I can try to control my weight with a -kinda- healthy lifestyle. Carbs are bad for us, they make us hold more water and that makes us poofy. I try to limit my intake and use sweet potatoes, and made last week sushi with quinoa. Paleo seems to be good for pcos and the recipies are YUM! I'm so glad I have a few weeks off. 


Quinoa sushi *selfmade*

Hier eindigt mijn eerste blog over pcos, de volgende zullen een verwijzing krijgen in de titel, zodat wanneer je op m'n blog bent, je meteen elke post over PCOS kunt volgen, laat je aandoeningen je leven niet leiden. Veel medische aandoeningen kunnen verminderd worden door de problemen zelf van binnenuit aan te pakken, pcos treft 1 vrouw op 10. Denk je dat je bepaalde symptomen hebt, ga naar een dokter, en laat bloed trekken. Niet elke vrouw met pcos heeft vruchtbaarheidsproblemen of overgewicht.
Here ends my first PCOS post, the next ones will be having a tag in the title, so it's easier to fine them back when you're on my blog. Don't let this condition control your life, but try to control it. See a doctor when you think you have it, you could be 1/10! If you think you have some symptomes, don't hesitate, not every woman with pcos has fertility issues or is obese. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten